WordPress Website Optimaliseren voor mobiel: Optimaliseer je website voor online zoekmachines (SEO). Verbeter de vindbaarheid van je website.
WordPress website optimaliseren
Als je een WordPress website hebt, wil je waarschijnlijk dat deze zo goed mogelijk presteert. Maar hoe doe je dit? Het optimaliseren van uw website voor SEO is de beste manier om ervoor te zorgen dat mensen uw website kunnen vinden en erop blijven navigeren.
Om het proces gemakkelijker te maken, hebben we 10 tips samengesteld die u kunt gebruiken om de SEO van uw WordPress website te verbeteren.
Hieronder ook een Wekelijkse website-checklist en Maandelijkse website-checklist.
WordPress is een van de meest populaire content management systemen (CMS) ter wereld en wordt door miljoenen mensen en bedrijven gebruikt om hun online aanwezigheid te versterken. Of je nu een blog start, een portfolio opbouwt of een webshop runt, WordPress is een geweldige keuze.
Website optimaliseren: Maar hoe zorg je ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines, zoals Google?
Zoekmachine optimalisatie SEO tips
In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke stappen die je kunt ondernemen om je WordPress website te optimaliseren voor zoekmachines. Hiermee vergroot je de kans dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt en meer website bezoekers trekt.
Kies een Zoekmachinevriendelijke URL Structuur
Een van de eerste stappen om je WordPress website te optimaliseren is door te zorgen dat je URL-structuur zoekmachinevriendelijk is. Dit betekent dat je duidelijke, logische en beschrijvende URLs gebruikt. Hierdoor kunnen zoekmachines makkelijker begrijpen wat elke pagina op je website bevat.
Bijvoorbeeld, in plaats van dat de URL van je about-pagina lijkt op “https://jouwwebsite.nl/?p=123”, kun je deze veranderen in “https://jouwwebsite.nl/over-ons”. Dit is niet alleen makkelijker voor zoekmachines om te begrijpen, maar het maakt ook het leven van je bezoekers makkelijker, omdat ze kunnen zien wat ze kunnen verwachten voordat ze op de link klikken.
Maak Gebruik van Zoekwoorden in Titels en Beschrijvingen
Een andere belangrijke stap in het optimaliseren van je WordPress website is door het gebruik van zoektermen in je titels en beschrijvingen. Zoekmachines gebruiken deze keywords om te bepalen waar je website over gaat en om zoekresultaten te rangschikken.
Bijvoorbeeld, als je een webshop hebt die zich richt op verkoop van eco-vriendelijke producten, wil je misschien zoekwoorden zoals “eco-vriendelijk”, “duurzaam” en “milieuvriendelijk” gebruiken in je titels en beschrijvingen. Dit helpt zoekmachines begrijpen wat je website biedt en waar ze moeten rangschikken in zoekresultaten.
Waarom is website optimaliseren belangrijk?
SEO optimaliseren is belangrijk omdat het de zichtbaarheid van uw website vergroot en de kans op verkeer en conversies verhoogt. Hoe hoger uw website rangschikt in zoekopdrachten van gebruikers, hoe groter de kans is dat ze uw website bezoeken en uw producten of diensten afnemen. Het is daarom cruciaal om uw website zo goed mogelijk te optimaliseren zodat u de volle potentie ervan kunt benutten.
Technische optimalisatie
Voordat u aan de slag gaat met de inhoudelijke optimalisatie van uw website, is het belangrijk om te beginnen met de technische aspecten. Hieronder vindt u een aantal stappen die u kunt nemen om uw technische optimalisatie op orde te krijgen:
Inhoudelijke optimalisatie
Nadat u de technische optimalisatie op orde heeft, is het tijd om aan de inhoudelijke optimalisatie te werken. Hieronder vindt u een aantal stappen die u kunt nemen om uw usability optimalisatie te verbeteren:
Wat is een call-to-action?
Een call to action (CTA) is een knop op een website die de gebruiker vertelt om een bepaalde actie te ondernemen. Een call-to-action wordt meestal geschreven als een opdracht of actie zin, zoals ‘Aanmelden’ of ‘Koop nu’ en heeft meestal de vorm van een knop of hyperlink.
Zoekmachine Optimalisatie
Het optimaliseren van uw WordPress site is een tijdrovende taak, maar u kunt er niet zomaar omheen. De laadsnelheid van je website is een belangrijke factor in de ranking van zoekmachines.
Google houdt van gebruiksvriendelijke websites en daar hoort laadtijd bij. Daarnaast heeft gebruiksvriendelijkheid een grote invloed op de positieve gebruikerservaring van bezoekers. Hoe beter de gebruikerservaring, hoe groter de kans op conversies. En uiteindelijk meer omzet.
titel tags en meta beschrijvingen
Eén van de belangrijkste eigenschappen van website optimaliseren is het correct instellen van de titel en de beschrijving. Een titel tag vertelt Google waarover een pagina gaat. Onder de titel tag vind je de meta beschrijving. Hierin vertel je zeer beknopt wat je bezoekers kunnen verwachten op de desbetreffende pagina.
De snelheid van je website!
WordPress snelheid optimalisatie: Website snelheid, steeds meer wordt de snelheid van een website een belangrijke factor van Zoekmachine Optimalisatie. Trage sites scoren minder bij Google en dat is begrijpelijk. Trage sites scoren immers ook minder bij bezoekers.
Wij kunnen uw site ook sneller maken. Je bent aan het zoeken, vindt een resultaat, maar de pagina blijft laden. Binnen enkele seconden heb je al op de ‘Back-knop’ van je browser geklikt op naar het volgende resultaat. Omdat WordPress een pakket is met nogal veel mogelijkheden kan het snel traag worden.
Daarom is het van belang om de website sneller te maken. Een snelle site ligt ook aan de WordPress hosting provider.
WordPress plugins
WordPress website plugins: Er zijn veel plugins zoals yoast seo maar die doen maar een klein deel van de optimalisatie. Voor een nieuwe website is het ook van belang om het juiste WordPress Theme te kiezen en een caching plugin.
Het optimaliseren van afbeeldingen
Afbeeldingen optimaliseren: Google kan niet ‘zien’ wat er op een afbeelding staat, aan jou om te ‘vertellen’, waarover de afbeeldingen op je website gaan. Hiervoor gebruik je informatie die wel door Google wordt gesnapt, zoals de bestandsnaam, de titel en de alt tags van een afbeelding.
Lazy loading: is een techniek waarbij afbeeldingen of video’s pas geladen worden wanneer een gebruiker er daadwerkelijk naartoe scrolt. Het voordeel hiervan is dat je volledige website niet in één keer geladen hoeft te worden, waardoor de laadtijd aanzienlijk verkleint. De website wordt hierdoor sneller.
SEO website betekenis
SEO staat voor Search Engine Optimization. WordPress optimaliseren voor gratis Google zoekresultaten. Wanneer een Google-gebruiker een zoekwoord gebruikt dat gerelateerd is aan uw bedrijf, wilt u natuurlijk bovenaan de zoekresultaten staan.
Dit is wat elk bedrijf in uw branche wil. Het uitgangspunt voor succes is daarom een competitieve SEO strategie. Dit vergroot de naamsbekendheid, relevante bezoekers en omzet.
Google is de toonaangevende zoekmachine die elke dag miljoenen gebruikers en potentiële klanten naar uw website of online winkel brengt. Met SEO investeer je in duurzame groei. Behaal meer rendement uit de gratis zoekresultaten.
SEO optimalisatie betekenis
Meer relevante bezoekers op je website. Meer leads, omzet en terugkerende klanten. Inspelen op trends en ontwikkelingen binnen Google. Kijk ook bij: Google Search Console.
SEO optimaliseren Hoger in Google
Google gebruikt talloze factoren om de positie van een website op Google te bepalen. Dit is een beproefde manier om hoger in Google te scoren. Autoriteit, reputatie en online sociale interactie zijn belangrijke onderdelen van SEO optimaliseren. Dit zijn externe factoren. Daarnaast heeft de pagina meerdere factoren, zoals de technische kant van de website en de inhoud.
Dit omvat uw sitestructuur, permalinks, copywriting, snelheid, mobiele toegankelijkheid, microdata, robots txt, inhoud, sitemap, ankerteksten en context.
wij optimaliseren de website en elke pagina zodat uw WordPress site beter presteert in de rangschikking van zoekresultaten van Google voor zoekwoorden die belangrijk zijn voor uw bedrijf. Zo ben je relevant voor Google bezoekers en converteer je bezoekers naar betalende klanten.
Voordelen van optimaliseren
Mensen zoeken naar allerlei dingen, zowel los als direct gerelateerd aan uw bedrijf. Dit zijn allemaal mogelijkheden om met deze mensen in contact te komen, hun vragen te beantwoorden, hun problemen op te lossen en succesvol een vertrouwde hulpbron voor hen te worden.
Meer websiteverkeer: wanneer uw site is geoptimaliseerd voor zoekmachines, krijgt deze meer verkeer, wat neerkomt op een grotere naamsbekendheid.
Meer klanten: om uw site te optimaliseren, moet deze zich richten op zoekwoorden – de termen waar uw ideale klanten/bezoekers naar zoeken – wat betekent dat u meer relevant verkeer krijgt.
Betere reputatie: Hoger scoren op Google bouwt direct geloofwaardigheid op voor uw bedrijf. Als Google je vertrouwt, vertrouwen mensen je.
Hogere ROI: U stopt geld in uw website en in de marketingcampagnes die terugleiden naar uw webpagina’s. Een best presterende site verbetert de campagnes, waardoor uw investering de moeite waard is.
Een best presterende site verbetert de campagnes, waardoor uw investering de moeite waard is. Dus of u nu meer naamsbekendheid, online zichtbaarheid, leads, verkoop of loyale klanten wilt, SEO optimaliseren is uw antwoord.
Houd uw website up-to-date
Door uw website up-to-date te houden, verbetert u uw positie in zoekmachines, verlaagt u uw bounce percentage en verhoogt u het aantal conversies. Niemand wil verouderde tekst lezen.
up-to-date blijven:
- Vermeldingen van datums.
- Bloginhoud.
- Verbeter verbroken links.
- Houd social media-accounts up-to-date.
Online marketing Blijf vooruitgaan
Website optimalisatie is nooit een “one and done” proces. In plaats daarvan is het een langetermijnstrategie die vereist dat u gelijke tred houdt met de evoluerende veranderingen in consumenten gedrag, algoritmen van zoekmachines en digitale en mobiele technologie. Google Ads kan zorgen voor een hogere positie in de SERP van Google.
Verbeterde gebruikerservaring
Gebruikerservaring (UX) beschrijft hoe gebruikers omgaan met een website of webapplicatie. Een positieve UX moedigt gebruikers aan om de gewenste acties uit te voeren. UX-designers beoordelen elke website en ontwerpen de meest relevante ervaring voor de doelgroep.
UX-ontwerp houdt rekening met de rationele en emotionele aspecten van de gebruikerservaring. De gebruikers van vandaag zijn handig met internet. Ze willen een naadloze ervaring met snelle en handige functies. Responsief ontwerp is slechts één aspect.
website optimaliseren betekenis
Website optimalisatie is geen eenmalig project met snel resultaat. Het is een langdurig proces dat tijd kost om volledige resultaten te zien. Het plannen en onderhouden van de optimalisatie van uw website of websites kan tijdrovend zijn. Sommige aspecten ervan kunnen ook technisch zijn, waarvoor deskundige ervaring vereist is.
WordPress website optimaliseren : Misschien heb je het geluk dat je al de deskundige technische vaardigheden in je team hebt, of misschien moet je overwegen een webontwikkelaar in te huren die ervaring heeft met optimalisatie of de hulp inroepen van een externe consultant.Vergeet niet dat je nooit klaar bent met optimaliseren.
Daarom is het belangrijk om vanaf het begin een duurzame aanpak op te zetten en ervoor te zorgen dat iedereen in uw bedrijf op één lijn zit met de prioriteiten voor uw online omgeving.
Wat moet er geoptimaliseerd worden op uw website?
Er zijn veel onderdelen van uw website die u kunt optimaliseren. Hoewel sommige gebieden elkaar overlappen, werken ze allemaal samen om de best mogelijke web ervaring te bieden zoals:
SEO optimaliseren (Zoekmachine Optimalisatie) zorg ervoor dat uw website en inhoud zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines, zodat uw website bovenaan de zoekresultaten staat voor relevante zoekwoorden.
Websiteprestaties – verbeter de snelheid van uw website om ervoor te zorgen dat uw website zo snel mogelijk laadt voor een soepelere ervaring.
Websitehosting – beheer hostingbronnen efficiënt, zoals het optimaliseren van uw databasegebruik om de snelheid van uw website te verhogen.
Mobiele optimalisatie: zorg voor een goede web ervaring voor kleinere schermen, zoals tablets en smartphones.
Optimalisatie van ontwerp en gebruikerservaring: verbeter hoe uw website eruitziet en hoe uw gebruikers door de website navigeren.
Optimalisatie van het conversiepercentage: verhoog hoeveel van uw webverkeer wordt omgezet in geabonneerde gebruikers of betalende klanten.
Website personalisatie: maak contact met uw gebruikers door hun ervaring op uw website aan te passen op basis van hun behoeften.
Website internationalisering: optimaliseer de ervaring voor het verkeer van elk land, zodat u ervoor zorgt dat elke doelgroep relevante informatie voor hun regio krijgt
Toegankelijkheid van de website: zorg ervoor dat iedereen, inclusief mensen met een handicap die verschillende ondersteunende technologieën gebruiken, zoals schermlezers, uw website gemakkelijk kan gebruiken.
Inhoudsoptimalisatie: maak en verbeter inhoud zodat deze informatief en relevant is, consistent is met uw merk, doorzoekbaar is voor zoekmachines en compatibel is met ondersteunende technologie.
Wekelijkse website-checklist
Maandelijkse website-checklist
Per maand kijken naar: Verwijder oude, ongebruikte plug-ins (deactiveren en verwijderen). Te veel plug-ins kunnen uw website belasten, waardoor deze langzamer laadt dan normaal. Blader door uw plug-ins en deactiveer en verwijder alle plug-ins die niet worden gebruikt.
Analyseer uw analyses. We controleren elke maand onze Google Analytics om er zeker van te zijn dat we op de hoogte zijn van welke inhoud het goed doet, wat niet, en welke verbeteringen we kunnen aanbrengen. We raden aan om te kijken naar:
Controleer uw slechtst presterende pagina en voer updates uit. Terwijl u uw Google Analytics controleert, kunt u ook uw slechtst presterende pagina’s controleren en de nodige updates uitvoeren (of de pagina volledig verwijderen als deze nutteloos is!).
Controleer de snelheid van de website. U heeft 3 seconden om gebruikers te verleiden op uw website te blijven en als de helft daarvan wordt besteed aan het wachten tot uw website is geladen, heeft u een probleem.
Vind gebroken hyperlinks. Gebroken hyperlinks zijn frustrerend voor de gebruiker omdat ze niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Controleer de prijzen van uw producten/diensten. Soms moet u uw prijzen voor uw producten of diensten verhogen. Zorg ervoor dat je prijzen up-to-date zijn!
Werk uw over ons pagina bij. Uw over ons pagina is een van de belangrijkste pagina’s op uw website, maar wordt gemakkelijk vergeten.
Controleer de belangrijkste call-to-actions. Uw call-to-action op uw website zorgt ervoor dat toevallige bezoekers betalende klanten worden, dus we willen onze call-to-action altijd aanpassen en bijwerken. Kijk zeker eens naar de:
- Knoptekst en kleuren.
- Verkoop pagina’s.
- Productpagina’s.
- Diensten pagina’s.
- Gratis opt-in bestemmingspagina’s.
Controleer uw startpagina. Uw startpagina moet een directe weerspiegeling zijn van het uiteindelijke doel van uw website. Het is de etalage van uw bedrijf en moet nauwkeurig weergeven wie u bent, wat u doet en wie u helpt.
Bekijk de klantvragen die de startpagina van uw website moet beantwoorden.
Update diensten en over ons pagina. Soms veranderen of worden uw services aangepast en moet u ervoor zorgen dat uw over ons pagina dat weerspiegelt.
Verbeter SEO op oude, groenblijvende inhoud. SEO (zoekmachineoptimalisatie) kan ervoor zorgen dat uw websiteverkeer exponentieel groeit. SEO is zelfs ons belangrijkste websiteverwijzingsverkeer en een van de manieren waarop ons bedrijf aanzienlijk is gegroeid.
Navigatie opschonen. Bezoekers kunnen overweldigd raken als er te veel navigatie links bovenaan uw website staan. Ruim het op en vermeld alleen items die absoluut essentieel zijn voor uw bedrijf en de doelen.
Controleer je witruimte. Witruimte is CRUCIAAL voor uw hele website (inclusief uw bestemmingspagina’s!). Veel mensen maken de fout om hun website vol te proppen, waardoor het onmogelijk wordt om te lezen en te navigeren.
WordPress Website Optimaliseren
Het onderhoud van een WordPress website bestaat helaas niet alleen uit het doen van updates. Het is ook van belang om de WordPress website te optimaliseren voor online resultaat.
WordPress onderhoud prijzen
Wij kunnen uw WordPress website optimaliseren met de volgende pakketten:
Kijk ook bij: Website onderhoud.