Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoger in Google komen met organische zoekresultaten. 20 Tips, website optimalisatie, SEO keywords en SEO ranking factors.
Als je een website hebt, wil je dat je bedrijf of organisatie gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Dat is waar zoekmachineoptimalisatie (SEO) om de hoek komt kijken.
Zoekmachine optimalisatie betekenis: SEO marketing helpt websites om beter te presteren in de organische zoekresultaten van zoekmachines, wat leidt tot meer verkeer en/of conversies voor uw website.
In dit artikel zullen we 20 tips bespreken over hoe u Google kunt gebruiken om uw site te optimaliseren voor betere prestaties en hogere rankings in de zoekresultaten van Google.
Zoekmachineoptimalisatie (Keyworddensity)
Dichtheid van trefwoorden is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Dit omvat het bepalen en verhogen van de aanwezigheid van specifieke trefwoorden of woordgroepen op websites, zodat ze hoger kunnen scoren in zoekmachines.
Door gebruik te maken van technieken voor keyword dichtheid kunt u de online zichtbaarheid verbeteren door meer relevante content te creëren die wordt geïndexeerd door zoekmachines.
Wat zijn de SEO rankingsfactoren op Google?
U moet een website bouwen die uw gebruikers ten goede komt en elke optimalisatie afstemmen op het verbeteren van de gebruikerservaring.
Een van die gebruikers is een zoekmachine, de andere gebruikers zijn er om uw inhoud te vinden. SEO gaat over het helpen van zoekmachines om inhoud te begrijpen en te presenteren.
Kwalitatieve, gerichte, EAT (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) vriendelijke en SEO geoptimaliseerde inhoud.
Er zijn honderden Google rangschikking factoren en Google evolueert en verfijnt ook voortdurend zijn algoritme om de best mogelijke ervaring te blijven bieden maar er zijn er 12 die prioriteit moeten krijgen.
Dit de belangrijkste rankingsfactoren van Google en hoe ze worden gewogen:
- Consistente publicatie inhoud van hoge kwaliteit (24%)
- Zoekwoorden in metatitel (15%)
- Backlinks (15%)
- Niche-expertise (14%)
- Gebruikersbetrokkenheid (12%)
- Interne links (3%)
- Mobielvriendelijk/mobiel-eerst (5%)
- Paginasnelheid (3%)
- Sitebeveiliging/SSL-certificaat (2%)
- Schema-opmaak/gestructureerde gegevens (1%)
- Zoekwoorden in URL (1%)
- Trefwoorden in H1 (1%)
Er zijn ook andere factoren zoals niet gelinkte vermeldingen, sociale signalen, domeingeschiedenis, uitgaande links en sitestructuur die voor 1% meedoen. Maar aangezien er minstens 200 Google rangschikking factoren zijn, maken dat er minstens 189 “andere” factoren zijn die samen 1% uitmaken.
Met andere woorden, die ogenschijnlijk kleine factoren, zoals zoekwoorden in de URL, die op zichzelf 1% uitmaken, zijn niet zo klein.
Verbeter de laadsnelheid van uw pagina
De laadtijd van uw pagina is om een aantal redenen belangrijk. Allereerst, als uw laadsnelheid te laag is, zal Google dit herkennen en zal dit uw SEO ranking schaden.
Wanneer uw website traag werkt, raken bezoekers gefrustreerd en verlaten ze uw site.
Uit onderzoek blijkt dat 40% van de bezoekers websites verlaat als het langer dan 3 seconden duurt om de pagina te laden. Wat nog schokkender is, is dat 80% van die bezoekers niet naar die website terugkeert.
Maar aan de andere kant, als uw pagina snel laadt, zullen mensen blijven terugkomen. Het algoritme van Google herkent de populariteit van uw website en past uw zoekpositie dienovereenkomstig aan. Dit maakt het uiterst belangrijk om zowel uw paginasnelheid als de reactietijd van uw server te optimaliseren.
Als u de snelheid van uw website wilt testen, zijn er gratis online diensten zoals PageSpeed Insights beschikbaar.
Als u merkt dat uw site traag is, kunt u uw websitethema en plug-ins controleren. Als je trage server de boosdoener is, zoek dan een andere webhostingsprovider en stap over naar een nieuwe host!
Produceer inhoud van hoge kwaliteit
Hoe vaak update jij je website. Als je het niet meer hebt aangeraakt sinds de dag dat je het hebt gebouwd, heb je op dit moment waarschijnlijk geen goede SEO ranking.
Om meer verkeer naar uw website te leiden en de populariteit ervan te vergroten, moet u bezoekers een reden geven om terug te blijven komen.
Uw inhoud moet van hoge kwaliteit, recent en relevant zijn. Een andere factor die van invloed is op uw SEO ranking is de zogenaamde verblijftijd.
Dit heeft betrekking op hoeveel tijd mensen per bezoek op uw website doorbrengen. Als uw site nieuwe, opwindende of nieuwswaardige informatie bevat, houdt het bezoekers langer op uw pagina en verbetert u uw verblijfstijd. Websites die zeer informatieve inhoud bieden, hebben doorgaans een lange verblijftijd.
Optimaliseer uw afbeeldingen
Foto’s en andere afbeeldingen zijn geweldig voor uw website. Maar u moet ervoor zorgen dat ze correct zijn geoptimaliseerd als u wilt dat deze afbeeldingen uw SEO ranking verbeteren. Ik verwijs naar factoren zoals het bestandsformaat en de grootte.
Grote afbeeldingen kunnen de laadtijd van uw pagina vertragen, wat, zoals ik al zei, uw ranking schaadt. Verklein of comprimeer uw afbeeldingen om ze te optimaliseren.
Ook moet je de ALT-tag van afbeeldingen gebruiken voor relevante trefwoorden.
Bloggen is goed voor uw bedrijf.
Het is een uitstekende tool voor het genereren van leads en helpt u om bezoekers aan te trekken. Maar wat de meeste mensen zich niet realiseren, is dat bloggen ook de SEO ranglijst verbetert.
Met het produceren van nieuwe, bijgewerkte en relevante inhoud komen meer mensen naar uw website en blijven ook langer. Welnu, blogs zijn het perfecte kanaal om dit te bereiken.
Als u een grote groep trouwe lezers kunt opbouwen, kunt u dagelijks veel verkeer naar uw site krijgen. Bovendien kun je ook andere dingen in je berichten opnemen, zoals afbeeldingen en header tags. Ook andere elementen, zoals links en trefwoorden, kunnen in deze berichten worden verwerkt.
Voeg meer toe dan tekst
De inhoud op uw website mag niet alleen uit geschreven woorden bestaan. Foto’s zijn ook geweldig, maar er is meer dat je kunt toevoegen om je SEO ranking te verbeteren.
Overweeg om andere multimedia-elementen zoals video’s, diavoorstellingen of audio aan uw site toe te voegen. Dit alles kan helpen de gebruikerservaring te verbeteren.
Het is veel gemakkelijker om iets te bekijken dan erover te lezen.
Zorg ervoor dat uw site leesbaar is
Houd uw publiek in gedachten wanneer u inhoud op uw website schrijft. Als u wilt dat mensen uw site bezoeken en daar tijd doorbrengen, spreek dan in termen die zij kunnen begrijpen.
Probeer niet te klinken als een dokter of een advocaat (zelfs als je er een bent). Uw inhoud moet worden geschreven op een manier die de meerderheid van de mensen kan begrijpen.
Optimaliseer uw links
Gebruik uitgaande en interne hyperlinks. Interne links leiden de bezoekers naar andere pagina’s op uw website.
Broken Links zijn verwijzingen naar pagina’s die niet meer bestaan. Soms zijn ze het gevolg van typ fouten maar meestal is de pagina waarnaartoe wordt verwezen de boosdoener. of de artikelen zijn op een andere URL (internetadres) terechtgekomen door aanpassingen.
Het is vervelend voor bezoekers van je website die op zoek zijn naar informatie die ze niet kunnen vinden. Daarnaast controleren zoekmachines (zoals Google) links op je website tijdens het indexeren. Als deze links het niet doen, kan dat negatieve gevolgen hebben voor de ranking.
Optimaliseer uw site voor mobiele apparaten
Zoals u ongetwijfeld weet, neemt mobiel gebruik toe. Meer dan 60% van de Google zoekopdrachten is afkomstig van mobiele apparaten.
Formatteer uw pagina op de juiste manier
Websiteoptimalisatie, neem de tijd wanneer u een lay-out voor uw website bedenkt. Het moet netjes, duidelijk, georganiseerd en overzichtelijk zijn. Denk aan zaken als uw lettergrootte en typografie. Gebruik spaarzaam gekleurde tekst, vetgedrukt lettertype en cursief.
Dingen zoals opsommingstekens en checklists maken het voor bezoekers gemakkelijk om door uw inhoud te bladeren. Een goede lay-out en ontwerp zullen uw SEO ranking verbeteren.
Geef de juiste contactgegevens op
Heb je ooit moeite gehad om de contactgegevens van een bedrijf op een website te vinden. Al uw contactgegevens moeten duidelijk zichtbaar zijn zodat mensen ze kunnen vinden.
Moedig delen op sociale media aan
Elk bedrijf en elke website moet actief zijn op sociale media. Uw SEO ranking verbeterd als mensen links naar uw website delen op sociale media.
Wanneer uw informatie op de tijdlijnen van mensen verschijnt, is er maar één klik nodig om deze te delen.
Gebruik zoekwoorden op de juiste manier
U wilt woorden opnemen waar mensen naar zoeken in uw inhoud. Trefwoorden moeten op natuurlijke wijze in zinnen passen. Neem ze op in uw header-tags en zelfs in de bijschriften van afbeeldingen.
U moet ook long-tail-zoekwoorden gebruiken, dit zijn zinnen van drie of vier woorden die in een zoekopdracht kunnen worden gevonden.
Iemand zal bijvoorbeeld waarschijnlijk niet alleen naar het woord ’telefoon’ zoeken als ze iets zoeken. Maar ze kunnen als alternatief de zin ‘beste telefoon om te sms’en’ typen.
Als uw zoekwoorden overeenkomen met hun zoekopdracht, heeft uw website een grotere kans om hoger gerangschikt te worden.
Schrijf klik waardige titels en beschrijvingen
Als het gaat om het schrijven van titels voor zoekmachines, is het eerste dat u moet weten: U heeft slechts 60 tekens om uw kop te schrijven.
Hier zijn enkele andere tips om in gedachten te houden bij het maken van klik waardige titels:
- Gebruik zoekwoorden in de titels.
- De lezer moet weten waar uw webpagina over gaat in 60 tekens of minder.
- Uw titel moet doorklikken naar een pagina die voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker.
- Maak het emotioneel.
Schrijf een geweldige meta beschrijving
De meta tag is het volgende element dat u moet optimaliseren.
Als u de broncode bekijkt, ziet de tag er als volgt uit:
META NAME=“Beschrijving” CONTENT=“informatieve beschrijving hier”
- Maak ze beschrijvend – zoekwoorden die relevant zijn voor het artikel. Als je van formules houdt, vraag dan “Wie? Wat? Waarom? Wanneer? Waar? Op welke manier?” Dat is een formule die journalisten gebruiken om te rapporteren. Het werkt net zo goed bij het schrijven van beschrijvingen.
- Maak ze uniek – Elke meta tag moet verschillen van de beschrijvingen van andere pagina’s.
- Maak ze kort – Google beperkt de meta tag tot 160 tekens of minder.
Maak gerichte en geoptimaliseerde URL’s
Plaats de zoekwoorden naar voren en gebruik latente semantische indexering (LSI). Hoewel latente semantische indexering (LSI) erg krachtig is, gebruiken niet veel sites het. En dat is jammer, want LSI kan je site een serieuze SEO boost geven.
LSI is het proces dat zoekmachines gebruiken om naast uw belangrijkste zoekwoorden ook gerelateerde zoekwoorden te vinden. Met andere woorden, LSI vindt synoniemen voor zoekwoorden. Als u bijvoorbeeld een artikel over Facebook schrijft, neemt u ‘social media-netwerk’ op als LSI-trefwoord.
Spoor ongebruikte code op
Als uw site overtollige code bevat, zullen zoekmachines er langer over doen om uw site te crawlen, wat slecht is. On-page JavaScript en CSS behoren hier tot de belangrijkste overtreders. Uw code moet zo licht mogelijk zijn. Dit zal ook de laadtijd van uw pagina helpen, en een snellere laadtijd betekent betere SEO.
Word lid van vraag- en antwoordsites
Mensen hebben honger naar kennis. Dat is de reden waarom zoveel mensen posten op Q&A-sites zoals Yahoo! Antwoorden en Quora.
De kunst is om een gedegen, goed geschreven antwoord op iemands vraag te formuleren, bij voorkeur een vraag die niet veel antwoorden heeft. U moet het best mogelijke antwoord schrijven en links naar uw site opnemen wanneer dit relevant is.
Door dit te doen bereik je twee dingen tegelijk. Ten eerste help je de persoon die erom vraagt. Ten tweede krijg je aandacht voor je links, waardoor ze aan talloze lezers worden getoond. U wordt door de gemeenschap gezien als een waardevolle hulpbron en mensen zullen eerder op uw links klikken.
Word een expert in uw niche
Begin met het tactvol delen van uw kennis en het helpen van anderen zonder uw zakengeheimen prijs te geven.
Registreer u eerst op Q&A-sites zoals Quora, Yahoo Answers en WikiHow. Word lid van LinkedIn groepen en neem contact op met andere sites in uw niche die kunnen profiteren van uw gast auteurschap. Begin met het beantwoorden van vragen en het helpen van gebruikers.
Maak geen reclame voor uw bedrijf of link naar uw website.
Als uw antwoorden nuttig zijn, zullen gebruikers uw hulp gaan vragen. Als je hulpverzoeken ziet binnenkomen, is het tijd om toe te slaan (op een goede manier natuurlijk).
Yahoo Answers, LinkedIn en Quora zijn liberaal met links, maar WikiHow heeft een streng backlink beleid, dus wees voorzichtig. Wat je ook doet, wees beleefd en schrijf feitelijke nuttige informatie.
Lokale SEO op Google Business
Lokale SEO is belangrijk, vooral als je een fysieke onderneming bent. Hiermee kunt u de informatie over uw bedrijf bewerken, contactgegevens verifiëren, afbeeldingen toevoegen, recensies controleren en meer.
Conclusie
Zoekmachineoptimalisatie is niet zomaar een modeverschijnsel dat binnenkort zal verdwijnen. Het is iets waar uw website zich nu en in de toekomst op moet concentreren.
Door uw verkeer en zoekpositie te controleren, kunt u uw SEO strategie verbeteren. Misschien kom je dan op nummer 1.