• Leestijd:38 minuten gelezen
  • Laatste wijziging in bericht:23/10/2024

Hoe u SEO teksten schrijft die verkeer en klikken genereren.

Leren hoe u SEO teksten schrijft, is belangrijk om de SEO van uw website te optimaliseren. Met deze gids kunt u gemakkelijk dergelijke teksten leren maken.

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten spelen een belangrijke rol in uw content marketing strategie.

SEO teksten keyboard

SEO teksten

Wat zijn SEO teksten? Ze kunnen Google helpen uw inhoud te begrijpen en de aandacht van uw lezers te trekken.

Bovendien kunnen geweldige SEO teksten uw klikfrequentie aanzienlijk verbeteren, massaal verkeer naar uw website leiden en uiteindelijk de verkoop of aanmeldingen verhogen.

Maar dat is niet alles. Ze zijn ook een van de belangrijkste factoren die je nodig hebt om te optimaliseren voor je on page SEO. SEO-teksten schrijven die verkeer genereren, is geen sinecure.

Daarom hebben we deze uitgebreide gids opgesteld om u precies dat te leren. Van het gebruik van tools voor het analyseren van SEO teksten tot het begrijpen van de zoekintentie, er komt veel bij kijken.

Blijf lezen voor praktische tips delen om SEO teksten te schrijven die verkeer en klikken genereren.

SEO teksten

Waarom zijn SEO teksten belangrijk?

Het optimaliseren van teksten voor SEO kan uw contentstrategie op veel manieren ten goede komen. Of het nu gaat om het genereren van verkeer naar uw website of om u te helpen hoger te scoren in de SERP’s (Search Engine Results Page), er is veel dat u met deze teksten kunt bereiken.

waarom teksten optimaliseren voor SEO?

Hier zijn een paar redenen:

  • Help zoekmachines uw inhoud beter te begrijpen.
  • Bij het maken van online content moet je je richten op zowel de zoekers als de zoekmachine.

Omdat Google en andere zoekmachines uw inhoud scannen, inclusief de kop, om beter te begrijpen waar het precies over gaat.

Dus terwijl uw kop de gebruikers laat zien wat ze op uw pagina kunnen vinden, geldt dit ook voor crawlers van zoekmachines. Dit kan zoekmachines helpen uw pagina te indexeren voor de juiste set zoekwoorden en gericht verkeer te genereren.

Een andere reden waarom u teksten voor SEO zou moeten optimaliseren, is dat ze uw positie in zoekmachines kunnen verbeteren.

Wanneer u uw teksten optimaliseert met het juiste zoekwoord, beginnen zoekmachines uw pagina te rangschikken voor dat specifieke zoekwoord in de SERP’s. En wanneer zoekers die op zoek zijn naar informatie met betrekking tot de zoekwoorden die in de teksten worden gebruikt, deze zien, zullen ze er eerder op klikken.

De hogere klikfrequentie geeft de zoekmachines een sterke indicatie dat uw pagina geschikt is voor de zoekintentie van het publiek. Als gevolg hiervan zullen ze uw website hoger in de SERP’s duwen.

SEO text

Headlines bieden snelle antwoorden aan zoekers

Tegenwoordig lezen mensen geen online inhoud, maar bladeren ze er doorheen. Uit een onderzoek blijkt dat 79% van de mensen de inhoud van een pagina scant en dat slechts 16% van de mensen de pagina daadwerkelijk woord voor woord leest.

Door goed geoptimaliseerde SEO teksten en subteksten te maken, kunnen ze uw inhoud scannen en snel de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Nu u begrijpt hoe belangrijk het is om teksten te schrijven met het oog op SEO, gaan we begrijpen hoe u ze precies moet schrijven. Hoe u een SEO kop schrijft die verkeer en klikken genereert.

Het is vermeldenswaard dat het schrijven van SEO teksten die de aandacht van mensen trekken en Google helpen uw inhoud te begrijpen, van cruciaal belang is voor het succes van uw SEO strategie.

Hier zijn praktische tips om u te helpen pakkende SEO teksten te schrijven waar zoekmachines en mensen dol op zullen zijn:

1 – Vind uw doelgroep

Bij het schrijven van teksten helpt het niet om ze alleen voor het zoekalgoritme te optimaliseren. Je moet ook rekening houden met je lezers. Als mensen niet op uw teksten klikken, is er immers geen reden voor de zoekmachine om uw pagina hoger in de SERP’s te plaatsen.

Hier zijn handige tips om uw doellezers te begrijpen:

  • Identificeer de kenmerken van uw doellezers.
  • Identificeer de problemen of zorgen waarmee ze regelmatig worden geconfronteerd.
  • Definieer de voordelen die hen naar uw inhoud trekken.
  • Ontdek waar uw lezers mogelijk naar op zoek zijn.
search

2 – Ontdek zoekintentie

Zodra u uw doelgroep hebt gedefinieerd, is de volgende stap om precies te begrijpen naar welke informatie ze op zoek zijn. U moet de belangrijkste intentie achter hun zoekopdrachten vinden, want dat is de intentie waaraan uw inhoud moet voldoen en die moet ook in uw SEO teksten tot uiting komen.

Over het algemeen zijn er vier hoofdtypen zoekintentie waarmee u rekening moet houden:

  • Informatieve bedoeling.
  • Navigatie-intentie.
  • Commerciële bedoeling.
  • Transactionele intentie.

Hier zijn tips om de zoekintentie te ontdekken:

  • Scan de best beoordeelde inhoud in de SERP’s.
  • Bekijk het gedeelte ‘Mensen vragen ook’ in Google.
  • Gebruik Google Autocomplete.
  • Gebruik een hulpprogramma voor zoekwoordenonderzoek.

U kunt ook het gedeelte ‘Mensen vragen ook’ bekijken om een idee te krijgen van de bedoeling.

3 – Vind zoekwoorden die door uw publiek worden gebruikt

U moet ook de zoektermen of zinsdelen identificeren die mensen op Google invoeren wanneer ze op zoek zijn naar informatie met betrekking tot uw inhoud. In dit geval moet u een combinatie van koptermen en longtail zoekwoorden onderzoeken.

U kunt dit doen door uw primaire zoekterm op Google in te voeren en de sectie met gerelateerde zoekopdrachten te bekijken. Of gebruik automatisch aanvullen om zoekwoordsuggesties te krijgen:

  • Als alternatief kunt u een tool voor zoekwoordonderzoek gebruiken, zoals Semrush, Ahrefs en vele andere die er zijn.
  • Met een tool voor zoekwoordonderzoek hoeft u alleen maar uw primaire zoekterm in te voeren en de tool geeft belangrijke details over het zoekwoord weer, waaronder het zoekvolume, de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord, enz. Op basis daarvan kunt u zoekwoorden kiezen met een hoog volume en een lage moeilijkheidsgraad.
Headline

4 – Laad uw teksten vooraf met het hoofd zoekwoord

Tot nu toe heeft u uw doel zoekwoorden geïdentificeerd. Nu moet u het primaire zoekwoord in uw kop opnemen om het vorm te geven.

Op deze manier helpt u Google uw teksten te begrijpen en te rangschikken voor relevante zoektermen. Het kan ook uw positie in de SERP’s verbeteren als het relevant is voor de zoekintentie.

Om uw teksten goed te optimaliseren, kunt u overwegen om het hoofd zoekwoord aan het begin van de kop toe te voegen.

Vergeet niet om keyword stuffing te voorkomen om Google-sancties te voorkomen en uw teksten te ingewikkeld te maken.

5 – Neem één (of twee) zoekwoorden op in uw teksten

In de meeste gevallen targetten content-/internetmarketeers en eigenaren van online bedrijven een primair zoekwoord en verschillende gerelateerde zoekwoorden (secundaire zoekwoorden/LSI) in hun content.

De beste praktijk voor SEO teksten is om u aan slechts één zoekwoord te houden. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachines begrijpen voor welk zoekwoord ze het moeten rangschikken.

U kunt er echter ook voor kiezen om twee zoekwoorden in de kop te gebruiken, waarbij de tweede een secundair zoekwoord is.

Heeft dit invloed op je rankings?

Ja, de voordelen van het toevoegen van twee zoekwoorden aan uw teksten is dat uw inhoud voor meer zoekwoorden wordt gerangschikt, waardoor u meer organisch verkeer kunt genereren van mensen die zoeken met beide zoekwoorden.

Als u twee zoekwoorden aan een kop wilt toevoegen, moet u zich aan de twee onderstaande principes houden:

  • De twee zoekwoorden moeten zeer relevant zijn voor het onderwerp en de inhoud.
  • De zoekwoorden moeten relevant zijn voor de zoekintentie van de gebruiker.
SEO Google

6 – Houd uw teksten binnen de ingestelde tekenlimiet

Het maakt niet uit hoe lang uw teksten zijn, Google geeft alleen de eerste 50-60 tekens weer.

Bekijk hoe Google teksten van meer dan 60 tekens afkapt. Deze kop op is 68 tekens lang:

How to Write a Blog Post: A Step-by-Step Guide + Free Blog …

Google geeft dan achter de tekst 3 puntjes weer.

Door uw teksten binnen het opgegeven aantal tekens te houden, zorgt u ervoor dat uw lezers de volledige kop op de SERP’s kunnen zien.

Om uw teksten binnen de vereiste tekenlimiet te houden, kunt u gratis tools gebruiken zoals Word Counter of Character Count Online.

Zorg ervoor dat uw SEO teksten voldoende details onthullen om lezers naar binnen te halen.

numbers

7 – Gebruik cijfers in teksten

Uw teksten te laten beginnen met cijfers is niet alleen goed voor betere Google-ranglijsten, maar is ook een psychologische factor die de doorklikratio’s kan verhogen.

Door een nummer toe te voegen, krijgt uw publiek een idee van wat ze op de pagina kunnen vinden en hoe uitgebreid de inhoud qua lengte kan zijn.

Door de inhoud dienovereenkomstig te nummeren, kan uw publiek deze ook gemakkelijk doornemen. Dit kan uw tijd op de site verlengen, wat kan helpen bij het stimuleren van uw SEO.

Hier zijn een paar voorbeelden van hoe we cijfers in onze blogberichten en hun teksten opnemen:

  • 21 Beste marketingtools voor sociale media die u zou moeten proberen.
  • 28 Beste online cursusplatforms en hun functies.
  • 10 Tips voor het schrijven van teksten die de moeite waard zijn.
Web Design

8 – Gebruik krachtwoorden

Het is bewezen dat het gebruik van krachtige woorden in teksten emoties oproept en uw inhoud aantrekkelijker kan maken voor zoekers die op zoek zijn naar vergelijkbare inhoud.

Over het algemeen zijn krachtige woorden of krachtige zinnen sterke, krachtige en gedurfde woorden die gemakkelijk opvallen en de aandacht van een zoeker kunnen trekken. Ze spreken mensen meer aan dan woorden die ze dagelijks zien. Dit kan ervoor zorgen dat uw kop sommige emoties bij hen oproept.

Krachtwoorden kunnen een belangrijke rol spelen bij het overtuigen van mensen om op uw teksten te klikken en uw pagina te openen om uw inhoud te lezen.

En als u een van de beste hulpprogramma’s voor het analyseren van teksten gebruikt, kunt u zien of u krachtige woorden in uw teksten gebruikt of niet.

U kunt hiervoor isitwp headline-analyzer gebruiken (alleen in het Engels)

9 – Houd uw teksten specifiek en doe een belofte

Uw teksten moeten duidelijk aangeven waar het onderwerp over gaat. Zorg er ook voor dat u de lezer iets belooft dat hen zal aanmoedigen om op de teksten te klikken om de inhoud op de pagina te lezen.

Identificeer problemen die ze proberen op te lossen en schets vervolgens hoe uw inhoud hen zal helpen. Dit is de belofte die ze zullen ontvangen als ze op uw inhoud klikken en deze lezen.

Keyword density

10 – Keyword density

Een goede richtlijn is om 2 tot 5 zoekwoorden per tekst te gebruiken. De volgende vraag is natuurlijk: hoe vaak moeten deze zoekwoorden in de tekst voorkomen? Het gebruik van zoekwoorden wordt uitgedrukt door de frequentie van zoekwoorden.

Dit is een percentage dat de grootte van het tekstgedeelte voor een bepaald zoekwoord bepaalt. Het percentage is prettig om mee te werken omdat het op allerlei soorten teksten van verschillende lengtes kan worden toegepast. De zoekwoorddichtheid is altijd hetzelfde, of u nu 500 of 1500 woorden tekst nodig had.

Als u besluit om één zoekwoord het belangrijkste te maken, moet dit ook het meest in de tekst worden gebruikt. De zoekwoorddichtheid voor dit hoofd zoekwoord wordt aanbevolen tussen de 2% te houden. Dit betekent dat het zoekwoord twee tot vier keer per honderd woorden gebruikt moet worden. Andere zoekwoorden in de tekst hebben iets minder zoekwoorden nodig. De richtwaarde is 1-2%. Zo worden er voldoende relevante zoekwoorden gebruikt zonder de hele tekst over te nemen.

webpage

11 – Beperk variaties op zoekwoorden

Een van de redenen waarom u de neiging heeft om zoekwoorden te veel te gebruiken, is dat er te veel aandacht wordt besteed aan zoekwoorden. Voor Google zijn de zoekwoorden ‘auto kopen’ en ‘kopen auto’ bijna uitwisselbaar.

Het is dus niet nodig om voor elk zoekwoord meerdere variaties te bedenken en ze allemaal in één tekst te behandelen. Uiteindelijk leidt het alleen maar af van de inhoud. Bovendien kan het ervoor zorgen dat Google “keyword stuffing” detecteert, wat de positie van de site alleen maar verlaagt.

Daarom is het belangrijk om slechts een paar zoekwoorden te kiezen die uniek, opvallend en relevant zijn. Elk zoekwoord moet iets nieuws toevoegen aan de tekst.

Deze toegevoegde waarde zorgt ervoor dat zoekmachines de inhoud van de webpagina beter kunnen analyseren. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de site hoger scoort bij relevante zoekopdrachten.

Op deze manier bereikt u lezers die daadwerkelijk op zoek zijn naar de inhoud op uw site, in plaats van op zoek te gaan naar generieke informatie die ze niet op uw site kunnen vinden.

12 – Inhoud en zoekwoorden

Trefwoorden zijn een belangrijk onderdeel van elke tekst. Ze vormen echter niet de kern van pagina inhoud. Naarmate de algoritmen van zoekmachines steeds verder worden ontwikkeld, kunnen ze ook tekstuele inhoud analyseren.

Het wordt steeds belangrijker dat de inhoud van websites nuttig is. Lezers zouden antwoorden op hun vragen moeten vinden en iets belangrijks van de site moeten leren.

In het verleden analyseerden zoekmachines alleen hoe vaak bepaalde belangrijke zoekwoorden in de tekst werden gebruikt. Over het algemeen geldt: hoe vaker hoe beter.

13 – Moet u voorzichtig zijn met vraagkoppen?

Vragen kunnen een effectief hulpmiddel zijn om de nieuwsgierigheid van de lezer op te wekken, maar wees voorzichtig:

  • Stel geen vraag met een voor de hand liggend antwoord. Niemand gaat je inhoud lezen.
  • Zorg ervoor dat je de vraag in het artikel daadwerkelijk beantwoordt.
  • Uw antwoord zou beter moeten zijn dan andere bestaande inhoud die dezelfde vraag stelt.
  • Wees voorzichtig met het achterhouden van informatie. Uw inhoud zal als clickbait overkomen als u dat doet.
  • Als het antwoord op uw vraag ja of nee is, stel de vraag dan niet in de kop.

In de meeste gevallen kunt u een pakkendere kop schrijven die niet is opgemaakt als een vraag.

SEO heading

14 – SEO-koppen en subkoppen optimaliseren

Omdat het het algemene onderwerp van uw pagina definieert, moet H1 het primaire zoekwoord bevatten waarnaar u op zoek bent.

H2 subkoppen

H2’s, of subkoppen, kunnen een mix van primaire en secundaire zoekwoorden bevatten, zolang er geen “stuffing” is, d.w.z. zolang ze op natuurlijke wijze hun plaats in de kop vinden.

Net als de kop, maak je je tussenkoppen informatief en to-the-point.

Ze moeten fungeren als korte samenvattingen van de secties die ze behandelen, of als een belofte aan uw lezer over het soort antwoorden dat ze kunnen verwachten. Als u ze als zodanig behandelt, krijgt u op natuurlijke wijze primaire en gerelateerde zoekwoorden.

Header tags

Een ding dat de meeste SEO’s vaak vergeten, is dat koppen en subkoppen, d.w.z. header-tags, veel meer doen voor uw SEO door zoekwoorden vast te leggen waarvoor u wilt rangschikken.

Ranking factoren

Als ze op de juiste manier worden gebruikt, kunnen ze de tijd die uw lezers op de site doorbrengen en zelfs doorklikken verhogen – enkele van de grootste hints voor Google dat uw pagina inhoud van hoge kwaliteit bevat, wat een van de belangrijkste ranking factoren is voor de zoekmachine.

Koppen optimaliseren

Dus om uw koppen echt te optimaliseren, hoeft u geen zoekwoorden op te vullen waar ze van nature niet thuishoren en richt u zich op:

  • H2’s gebruiken voor structuur: H2’s verdelen uw inhoud in secties en maken het gemakkelijker te lezen en te consumeren. Maak dus zoveel H2’s als u nodig heeft om uw publiek een duidelijker beeld te geven van wat uw inhoud omvat, en hen in staat te stellen snel de specifieke informatie te vinden waarnaar ze zoeken.
  • Neem H3’s op: H3’s helpen u de inhoud onder de H2’s uit te werken. Marketeers gebruiken ze meestal met lijsten en opsommingstekens om de duidelijkheid van de inhoud te vergroten.

Kijk voor meer op de Home pagina.

WordPress Website Onderhoud

WordPress Website Optimaliseren

Maatwerk webapplicatie ontwikkeling met SQL server

Kijk ook bij: WordPress maatwerk of thema website